Kvinnovåld

Problemet är inte mannens handlingar utan kvinnans psyke och oförmåga att underordna sig. Forskaren utgår från ett manligt normsystem som kvinnor skall anpassas till. Enligt Bergman är det kvinnorna som skall underordna sig och inte männen som bör förändra sin låga frustrationstolerans. Bergman ställer frågan varför kvinnor stannar i ett misshandelsförhållande men frågar inte varför män stannar i förhållanden, där de anser kvinnan så provocerande att hon måste misshandlas. En annan vanlig frågeställning är hur kvinnan kan tillåta sig att bli slagen. Frågan om hur mannen kan tillåta sig att slå ställs inte. Att fokusera kvinnan vid mannens våldsutövning leder till att kvinnorna skludbeläggs medan männen fråntas sitt ansvar för utförda handlingar.

Spännande, spännande, spännande. ÄNTLIGEN lite intressant och användbar litteratur. HALLELUJA.


(Förövrigt så önskar jag att jag hade en kuk, för då hade jag bett någon att suga den! Inte bokstavligen, men ni fattar. Men jag försöker tvinga mig själv till ett äckligt clownsmil, då det tydligen ska sända ut nå jävla endorfiner så att man blir glad trots att man inte är det. Sanningshalten i det påståendet återstår att se (läs kännas).)  

Kommentarer
Postat av: Liza

God morgon tjejen!å, låter lockánde med lite intressant litteratur framöver, dock så är ju brymans bok om kvalitativa/kvantitativa undersökningar också rätt intressat=)men du om jag skulle prova att söka jobb på psyket, vars gör man de då?vad rekomenderar du?har du nå smarta tips=)???

2009-03-05 @ 08:32:56
URL: http://kookaburra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0