Postmoderniteten och grejer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3695582.ab

Jag blir lite rädd för världen ibland. Tänk hur många svåra frågeställningar vi måste fatta kloka beslut kring i och med teknikens framfart. Jag undrar vem som ska fatta alla de här svåra besluten? Vem är klok nog att veta? Och hur vet vi att vi inte gör fel? Personligen känner jag mig inte ett dugg mogen att ta beslut kring i princip någon av våra oändligt många etiska frågor. Som i artikeln ovan, det är fasen inte lätt fråga. Jag tycker absolut att barnets bästa ska komma i första rummet, no doubt! Men, vad är barnets bästa? Vad är det som säger att två föräldrar är det ultimata? (Och börja nu inte svamla om att det är guds vilja halleluja amen för sånt går jag tyvärr inte på). Snacka om att det vore att klanka ner på ensamma mödrar... och fäder! Och nog fan har jag hellre en kompetent förälder än två frånvarande. Men sen handlar det ju inte bara om den här artikeln (tyvärr, det hade varit svårt nog), titta på genmanipulering/kloning eller fosterdiagnostik till exempel! Inga lätta frågor! Och visst, i slutändan är det säkert inte jag som ska ta beslutet, men(!) det säger ju inte att jag inte behöver ta på min skulden om allting går åt helvete. För vi har ju alla möjlighet att påverka.

Nä nu ska jag ta en paus från mina grubblerier och käka lite frulle. Därefter ska jag med Emma på skolan och uträdda massa must do's innan jag lämnar Umeå för Skellefte i morgon! Fem (F-e-m) dagar kvar nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0